3 januari 2012

Den första utmaningen: August Strindberg 2012

I år är det 100-årsjubileum. 100 år sedan Strindberg, en av de största svenska författarna genom tiderna, gick och dog. Kan man kalla firandet av en dödsdag för ett jubileum? Nåväl, jag har i vilket fall inte läst ett ord av karln och har ärligt talat inte varit så himla sugen på det heller. Därför blir den här utmaningen ganska passande och verkligen en utmaning i ordets rätta bemärkelse.

Ord och inga visor ordnar nämligen en Strindbergsutmaning som går ut på att läsa fyra valfria verk av honom under 2012. Det känns ganska maffigt, men kan förhoppningsvis gå. Jag håller som bäst på att gå igenom böckerna som finns i min ägo och har, passande nog, funnit inte mindre än tre med August Strindberg som författare. Det är Från Fjärdingen och Svartbäcken, Hemsöborna och Skärkarlsliv. Utöver dessa tre tänkte jag försöka klämma en biografi om honom och komma till skott och besöka Strindbergsmuseet någon gång under året.

Om jag sköter mig enligt planerna anser jag mig ha klarat en utmaning av rang, efter det är jag oslagbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar