5 januari 2012

Misterioso av Arne Dahl

Ett bankrån, ett gisslandrama och ett mord på en av näringslivets toppmän. Detta är vad som presenteras i inledningen av Misterioso och som uppenbart hänger ihop, om än inte på något uppenbart sätt. Paul Hjelm är, efter en relativt intetsägande karriär inom polisväsendet, på väg att bli sparkad. Men istället för att bli lämnad ute i kylan tas han plötsligt in i det allra innersta, den nyskapade A-gruppen som ska lösa mordet på finanspampen. Och det stannar, givetvis, inte vid ett mord utan utvecklar sig till en hel rad till synes riktade dåd mot just näringslivets toppnamn.

Anledningen till att jag alls plockade upp just denna bok just nu var en tv-trailer. Boken har nämligen blivit en tv-serie som visats nu i mellandagarna. Jag blev ganska sugen på att se den, men vill (nästan på ett maniskt vis) läsa boken före dess att jag ser filmen. Eller i detta fall tv-serien.

Jag kan inte klaga på den mellandagsläsningen, för bekantskapen med A-gruppen har varit mycket trevlig. Redan i första kapitlet byggs en stämning av att något är genuint fel upp och det ligger kvar och gnager hos mig. Språkhanteringen tycker jag är mycket roande och jag har alls inget emot att läsa böcker som innehåller ett eller annat ord som jag får slå upp googla. En svensk deckare med helt okej historia, ett språk klart över medel och ett intressant persongalleri som det bara skrapats lite på ytan på. Jo, jag är mer än nöjd. Och det finns ju tio (?) böcker till att plöja, härligt!

Eftersom min läsfart inte är så där hiskeligt hög lät jag bli att se tv-serien i mellandagarna, men nu när boken är utläst är jag redo för reprisen på SVT24 imorgon kväll. Fredagen är räddad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar