11 oktober 2012

Iskällaren av Minette Walters

Ett lik hittas i en gammal igenvuxen iskällare på ett gods. Liket är ordentligt skändat och i de inledande kapitlen får jag vibbar av Simon Becketts deckare, där krälande likmaskar beskrivs på ett mycket ingående sätt. Det finns dock flera komplicerande omständigheter kring godset i fråga, inte minst de som bor där. Tre kvinnor, de måste ju vara lesbiska och ägnar sig dessutom åt diverse ockulta riter. Det är åtminstone vad alla i den omkringliggande byn säger och kvinnorna verkar märkligt ointresserade av att dementera dessa påståenden. Att en av kvinnornas make gick upp i rök för tio år sedan är ytterligare en omständighet som är svår att bortse ifrån. Är det hans lik som återfunnits? Polisen, desamma som utredde försvinnandet för tio år sedan, är i alla fall övertygade om den saken. Liksom de var övertygade om att hustrun var mördaren redan vid försvinnandet.

Att detta är en bok där skvaller och ytligt tyckande och tänkande får stort utrymme råder det inga tvivel om. Inte bara de tre kvinnorna är utsatta, även jag som läsare får hela tiden se nya sidor hos karaktärerna. På sätt och vis stör det mig lite grann, jag vill väldigt gärna hänga upp mig på någon karaktär som jag antingen kan identifiera mig med eller också tycker bra om. Här kan jag inte säga att jag gör vare sig det ena eller det andra, de är alldeles för lynniga och delvis irrationella eller helt enkelt bara osympatiska. Det gör dock sitt till vad det gäller spänning, för spännande är det och ganska befriande med starka, beräknande kvinnor i huvudrollerna.

Anledningen till att jag alls kom i kontakt med boken var att Fiktiviteter skrev en lista på sina 100 favoriter och där fanns Minette Walters med som ett namn. Eftersom jag har lite problem med att läsa serier i oordning och helst även läser hela författarskap i utgivningsordning, blev det inte titeln på listan som jag släpade hem från biblioteket utan istället hennes debut. Det bådar gott, överlag gillade jag att den stack ut och det finns ju ganska mycket mer skrivet av henne att botanisera i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar