11 januari 2015

Blicka framåt

2014 kan vi väl bara glömma? Det var ett skitår på så många sätt, läsningen ett av dem, att jag nog inte ska skriva mer om det helt enkelt. I stället blickar jag framåt mot ett fräsch 2015!

Jag vill verkligen låta läslusten flöda på egen hand, men jag är ju typen som går igång lite på listor och att få klura och utmana mig själv lite. Med risk för att verkligen ta mig vatten över huvudet så tänkte jag försöka mig på 10-20-30-utmaningen som jag har läst om på Bokhora. Den känns som ett bra sätt att bredda läsningen, men ändå möjlig att genomföra utan att slå knut på sig själv. Går ut på följande:

Läsa böcker...

...från minst 10 årtionden
Lär nog inte bli något stort problem. Även om jag läser mycket nytt så har jag inget emot att variera mig på den här punkten.

... skrivna av minst 20 författare av motsatt kön
Jag läser övervägande böcker av kvinnor, men just det här känns inte heller som något jättestort problem. Men ändå väl värt att reflektera över någon gång ibland.

...från minst 30 länder
Oops, här har vi verkligen min utmaning. Jag läser nästan bara svenskt, möjligtvis något anglosaxiskt eller norskt. Och så förutsätter det ju att jag faktiskt läser 30 böcker under året också... Eller egentligen 40 med tanke på föregående punkt.

Så, härmed finner jag läsåret 2015 invigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar